Bénédictines de Sainte Bathilde

The Lent : a reading from the book of Wisdom

vendredi 5 avril 2019

Wisdom 2:1a.12-22

Ungodly men reasoned unsoundly, saying to themselves, "Let us lie in wait for righteous man, because he is inconvenient to us and opposes our actions ; he reproaches us for sins against the law, and accuses us of sins against our training. He professes to have knowledge of God, and calls himself a child of the Lord.

He became to us a reproof of our thoughts ; the very sight of him is a burden to us, because his manner of life is unlike that of others, and his ways are strange. We are considered by him as something base, and he avoids our ways as unclean ; he calls the last end of the righteous happy, and boasts that God is his father.

Let us see if his words are true, and let us test what will happen at the end of his life ; for if the righteous man is God’s son, he will help him, and will deliver him from the hand of his adversaries. Let us test him insult and torture, that we may find out how gentle he is, and make trial of his forbearance.

Let us condemn him to a shameful death, for, according to what he says, he will be protected." Thus they reasoned, but they were led astray, for their wickedness blinded them, and they did not know the secret purposes of God, nor hope for the wages of holiness, nor discern the prize for blameless souls.

Mystère de solitude, signe de l’unité

Tout le mystère du Christ est un mystère de résurrection, mais il est aussi un mystère de mort. Par le Christ mourant sur la croix, l’humanité qu’il portait toute en lui se renonce et meurt. Traqué, haï, détesté, recherché par la police, Jésus mourra entouré de visages haineux.

Mais ce mystère est plus profond encore. Celui qui portait en lui tous les hommes était délaissé de tous. Même entouré de visages haineux, même au milieu des angoisses, l’homme est resté paisible, il songe à sa relation au Père. L’homme universel mourut seul. Plénitude de la kénose et perfection du sacrifice ! Il fallait cet abandon - et jusqu’à délaissement du Père - pour opérer la réunion. _

Mystère de solitude et mystère de déchirement, seul signe efficace du rassemblement et de l’unité. Glaive sacré, allant jusqu’à séparer l’âme de l’esprit, mais pour y faire pénétrer la Vie universelle : Ô Toi qui es seul entre les seuls, et qui es tout en tous ! _

"Par le bois de la croix, conclut saint Irénée, l’oeuvre du Verbe de Dieu est devenue manifeste à tous : ses mains y sont étendues pour rassembler tous les hommes. Deux mains étendues, car il y a deux peuples dispersés sur toute la terre. Une seule Tête au centre, car il y a un seul Dieu au-dessus de tous, au milieu de tous et en tous.

The Lent "Revenez à moi..."

 
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